Сторінка медичної сестри
Медична сестра Кравченко Наталія Вікторівна
НАССР у закладі дошкільної освіти – важливий інструмент для контролю безпеки харчування вихованців.
Головним завданням системи HACCP є аналіз небезпек і проведення поетапного контролю за всіма етапами приготування страв і продуктів харчування, починаючи від прийому продуктів на склад і до моменту подачі готової страви.
Програма передумов системи НАССР охоплює такі процеси:
- 1. Належне планування виробничих, допоміжних і побутових приміщень для уникнення перехресного забруднення.
- 2. Вимоги до стану приміщень, обладнання, проведення ремонтних робіт, технічного обслуговування обладнання, калібрування тощо, а також заходи щодо захисту харчових продуктів від забруднення та сторонніх домішок.
- 3. Вимоги до планування та стану комунікацій – вентиляції, водопроводів, електро- та газопостачання, освітлення тощо.
- 4. Безпечність води, льоду, пари, допоміжних матеріалів для переробки (обробки) харчових продуктів, предметів та матеріалів, що контактують із харчовими продуктами.
- 5. Чистота поверхонь (процедури прибирання, миття і дезінфекції виробничих, допоміжних та побутових приміщень та інших поверхонь).
- 6. Здоров'я та гігієна персоналу.
- 7. Поводження з відходами виробництва та сміттям, їхній збір і видалення з потужності.
- 8. Контроль за шкідниками, визначення виду, запобігання їхній появі, засоби профілактики та боротьби.
- 9. Зберігання та використання токсичних сполук і речовин.
- 10. Специфікації (вимоги) до сировини та контроль за постачальниками.
- 11. Зберігання та транспортування.
- 12. Контроль за технологічними процесами.
- 13. Маркування харчових продуктів та інформування споживачів.
Система НАССР базується на основних принципах:
- 1. Аналіз небезпечних чинників.
- 2. Виявлення критичних контрольних точок.
- 3. Встановлення критичних меж.
- 4. Встановлення процедури моніторингу.
- 5. Розробка коригувальних дій.
- 6. Зберігання та актуалізація документів.
- 7. Оцінка ефективності.
НОВІ НОРМИ ТА ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ХАРЧУВАННЯ ДІТЕЙ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Уряд затвердив нові норми та порядок організації харчування у закладах освіти (постанова КМУ від 24.03.2021 № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку»).
Такі зміни прийняті, з метою: врегулювання організації харчування дітей з огляду на принципи здорового харчування, приведення енергетичної цінності раціону, структури харчування до Норм фізіологічних потреб населення в основних харчових речовинах і енергії. Що ж змінилося?
Всеукраїнський вебінар «Упровадження нових норм і Порядку організації харчування в закладах дошкільної освіти»
1. Визначено способи організації харчування
- Спосіб 1. Заклад освіти, тобто працівники, що входять до штатного розпису закладу, самостійно готують та реалізовують готові страви.
- Спосіб 2. Харчування організовує постачальник харчових продуктів та/або послуг з харчування — кейтеринг або аутсорсинг. Працівники їдальні (харчоблоку), буфету не входять до штатного розпису закладу.У дитсадках кейтеринг можна застосувати, якщо немає харчоблоку. Як виняток, можна організувати кейтеринг на час проведення ремонтних робіт — реконструкції, капітального ремонту тощо харчоблоку закладу та ремонту чи придбання технологічного обладнання, що використовується на харчоблоці закладу.
2.Визначено режим харчування.
Режим (кратність) харчування визначеному пункті 16Порядку. Його можна організовувати: триразово — сніданок, обід та підвечірок або вечеря; Режим (кратність) харчування залежить від режиму роботи закладу. У державних (комунальних) ДНЗ тривалість сніданку, другого сніданку, підвечірку і вечері повинна становити не менше ніж 20 хвилин, обіду — 25–30 хвилин. Їжу необхідно видавати дітям у суворо визначений час з інтервалами у три-чотири години.
3. Окреслено вимоги до планування меню.
- Щоб забезпечити різноманітність харчування, потрібно скласти приклад чотиритижневого сезонного меню. Включення окремих страв до щоденного раціону, калорійність окремих прийомів їжі, мінімальні вимоги до режиму (кратності) приймання в їжу овочів, фруктів, м'яса, риби, яєць, горіхів, бобових та інших продуктів повинні відповідати нормам харчування. Дозволяється використовувати меню, рекомендоване МОЗ, без погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби. Засновник державних і комунальних закладів освіти також може забезпечити розроблення меню для ДНЗ.Примірне чотиритижневе сезонне меню можна використовувати після погодження з територіальним органом Держпродспоживслужби.
4. Розписано калорійність сніданку, обіду та вечері за віковими групами: 1-4 та4—6 (7) років.
- Енергетична та поживна цінність їжі у закладі повинна відповідати
загальним віковим потребам дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в
основних харчових речовинах та енергії, визначеними МОЗ.Потрібно планувати частку калорійності їжі у загальних енергетичних
потребах залежно від режиму (кратності) харчування в закладі.Якщо дитина з'їсть лише сніданок, вона має становити 25–30% добової
потреби, відповідна частка для обіду збільшується до 30–35%. Орієнтовну
кількість калорій на сніданок, обід та вечерю, добову калорійність для
різних вікових груп наведено в тбл2.
5. Передбачено кількість білків, жирів і вуглеводів, яка має бути у стравах.
- М'ясо, риба, молоко та молочні продукти, яйця, бобові та горіхи є основними джерелами білку. Додатковим джерелом корисних білків є злакові продукти. Кількість білків для сніданку, обіду та вечері, а також добова потреба в білку для різних вікових груп наведені у таблиці 2до норм харчування. Загальну кількість жирів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 3 до норм харчування.Діти повинні регулярно споживати харчові продукти та страви з вмістом вуглеводів. Пріоритетні продукти цієї групи — рослинні продукти з високим вмістом харчових волокон. Кількість вуглеводів для сніданку, обіду та вечері для різних вікових груп наведено у таблиці 4до норм харчування.
6. Розраховано добову потребу в рідині для дітей різних вікових груп.
- Питна вода повинна бути постійно доступною у закладі освіти під час вживання їжі та у будь-який інший час. Директор закладу повинен забезпечити дітей чистою та безпечною питною водою, що відповідає вимогам, встановленим МОЗ.